با تبریک سال نو🌷 برای دریافت وام تماس بگیرید.

قرارداد رهن خودرو چیست؟ + نمونه قرارداد رهن ماشین

قرارداد رهن خودرو چیست؟ + نمونه قرارداد رهن ماشین

سرفصل‌های مقاله

در رابطه با قرارداد رهن به قراردادی گفته میشود که یک دارایی با ارزش مثل ماشین یا خونه وثیقه و ضمانت یک وام یا یک قرض قرار میگیرد مانند قرارداد رهن خودرو. این قرارداد معمولا زمانی نوشته میشود که شخصی به شخص دیگری یک مبلغی پرداخت میکند و یا از کسی طلبکار است با نوشتن این قرارداد و در رهن قرار دادن دارایی شخص بدهکار میتواند از پرداخت مبلغ مورد نظر اطمینان پیدا کند.

و همچنین اگه شخص بدهکار توانایی پرداخت وام و یا بدهی رو نداشت شخص طلبکار با این قرارداد بتونه بخشی یا و یا حتی کل دارایی اون فرد که در رهنش قرار گرفتنه ( بسته به قرارداد ) بتونه به فروش برسونه و اون مبلغ قرض یا وام خودش رو از دارایی شخص برداره.

اصطلاحات قرارداد رهن:

  • راهن:‌ به شخصی گفته میشه که دارایی خودش رو در رهن قرار داده است.
  • مرتهن: به شخصی گفته میشه که دارایی شخصی رو به رهن گرفته باشه.
  • مال مرهونه یا رهینه: به دارایی که در رهن شخصی قرارگرفته باشه میگویند.
  • شروط ضمن عقد رهن: به شرایطی که دو شخص برای هم تعریف میکنند میگویند.

قرارداد رهن خودرو یا ماشین چیست؟

یکی از انواع قرار داد های رهن است که به دلیل تعهد به پرداخت یک بدهی و یا یک وام تنظیم میشود. در واقع با این قرارداد شما خودروی خودتون رو وثیقه برای دریافت قرض و یا یک وام قرار میدهید.

همچنین ماهیت این قرارداد و برای اینکه این قرارداد سندیت داشته باشد نیاز به یک قرارداد دیگری است که با توجه به آن قرار داد نیاز به در رهن رفتن سند ماشین و یا خودروی شما باشد.

قرارداد رهن ماشین چه زمانی استفاده میشود؟

معمولا این قرارداد زمانی استفاده میشود که شما نیاز دارید مبلغی رو از موسسه های مختلف وام بگیرید این موسسات برای اینکه از پرداخت پول از سمت شما مطمئن شوند از شما طلب وثیقه میکنند و یکی از این وثیقه ها که شما میتونید از اون استفاده کنید سند خودروی خودتون است. شما میتونید با در رهن قرار دادن سند خودروی خودتون رو اون موسسه مبلغ مورد نظر خودتون رو دریافت کنید و بعد از برگرداندن اون مبلغ مراحل فک رهن سند خودرو خودتون رو انجام بدید.اگه نیاز به وام فوری دارید شما میتونید از خدمات وام با سند خودرو در موسسه ما استفاده کنید این در موسسه حقوقی توانگر در کمتر از چند ساعت به شما پرداخت میشه بدون نیاز به ضامن.

همچنین ممکنه شما از شخصی بخواهید که مبلغی رو در اختیار شما قرار بدهد به خصوص اینکه این مبلغ قابل توجه هم باشه در این شرایط اون شخص هم صد در صد تضمینی برای برگشت اون مبلغ از شما میخواهد شما میتونید با نوشتن این قرارداد سند خودروی خودتون رو در رهن اون شخص قرار بدید تا مبلغی که نیاز دارید رو دریافت کنید.

یکی از شرایط مهم در استفاده از این قرارداد زمانیه که شما از تسهیلاتی مثل پرداخت سرمایه آزاد استفاده میکنید.

یکی دیگ از شرایطی که ممکنه از این قرارداد استفاده کنید زمانیه که شما خودرویی رو به صورت قسطی خریداری کردید در این شرایط معمولا تا پایان اقساط خودروی خودتون سند در رهن شخص فروشنده میمونه.

بیشتر بخوانید: وام با سند مسکونی

خودرو در نزد چه شخصی میماند؟

این بستگی به شرایط و قرارداد شما داره که خودرو در نزد صاحب خودرو بمونه یا شخصی که سند در رهن اون شخص قرار گرفته. اما شما میتونید باهم به توافق برسید که ماشین در نزد چه شخصی بمونه.

از اونجایی که خودرو دارایی هست که هر لحظه ممکنه اتفاقی برای اون بیفته و ارزش خودش رو از دست بده و یا کم بشه در این خصوص چندتا راه کار دارید:

  1. راه کار اول اینه که خودرو تا پایان مدت قرارداد در پارکینگی قرار بگیره و خودرو دو قبضه بشه تا هیچ کودوم از اشخاص نتونن از اون استفاده کنن و برای بیرون اوردن خودرو از پارکینگ هر دو شخص حضور داشته باشند.
  2. راه کار دوم و معمول اینه که خودرو در دست صاحب اصلی خودرو میمونه اما برای اینکه از بین رفتن ارزش خودرو جلوگیری بشه اینه که خودرو به هزینه صاحب اصلی خودرو بیمه بدنه بشه.

شرایط در رهن گذاشتن سند خودرو

مهمترین نکته قبل از در رهن قرارداد هرگونه دارایی از امکان در رهن گذاشتن مال رو بررسی کنیم.

  • ماده ۷۳۳ : مال مرهونه باید قابل نقل و انتقال قانونی باشد.

یکی از مهمترین نکات در رهن گذاشتن هر مالی این است که قابلیت نقل و انتقال قانونی رو داشته باشه که این امکان برای هر نوع خودرویی امکان پذیر است.

  • ماده ۷۴۴: مال مرهونه باید عین معین باشد.

منظور از عین معین این است که در عالم واقع مشخص و معین و قابل اشاره باشد و حدود و ابعاد و اندازه آن هم مشخص باشد. که خودرو یک عین معین است.

  • اگه خودروی شما به دلیل قرارداد دیگری در رهن باشد نمیتوانید خودرو رو برای قرارداد دیگ در رهن قرار بدید.
  • شرط دیگه و مهم در رهن قرار گرفتن سند خودرو این است که شما باید حتما مالک خودرو باشید و اگه بنا به قراردادی منفعت استفاده از خودرو به نام شما باشد نمیتوانید آن قرارداد رو در رهن کسی قراربدید.

یکی از نکات مهم برای در رهن قرار دادن سند ماشین این است که معمولا این قرارداد ها در دفترخانه اسناد رسمی انجام میگیرد و ماهم پیشنهاد میکنیم حتما این قرارداد رو در دفترخانه اسناد رسمی امضا کنید تا از هرگونه مشکلی جلوگیری شود.

همه چیز در رابطه با وام طلا

نمونه قرارداد رهن خودرو

بسمه تعالی

قرارداد رهن  با لحاظ ماده 10 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران

دائن/ مرتهن :

۱. آقای  ……………………………………….. دارای شماره ملی…………………. به اقامتگاه …………………

۲. آقای  ……………………………………….. دارای شماره ملی…………………. به اقامتگاه …………………

مدیون و راهن :

آقای  ……………………………………….. دارای شماره ملی…………………. به اقامتگاه …………………

مورد رهن :  تمامی ششدانگ یکدستگاه اتومبیل …………………. سیستم ……………………. مدل …………………….. به شماره انتظامی ………………………. دارای موتور شماره ………….. و شاسی شماره …………………. و رنگ ……………………. با جمیع متعلقات آن بدون استثناء چیزی که به رویت دائن و مرتهن رسیده است .

مبلغ دین ………………………… ریال  و آقای ————-  در کمال اختیار اقرار به دین نمود و با امضای ذیل این برگ خود را مکلف نمود تا پایان مدت این قرارداد  کل دین را تادیه نماید.

مدت این قرارداد : …………………………… تمام خورشیدی تا تادیه دین از تاریخ تنظیم این سند.

نمونه قرارداد رهن خودرو

شروط :

۱. مورد رهن به همراه برگ سبز و مدارک خودرو در تصرف موقت دائن و مرتهن داده شد تا از منافع آن استفاده نماید و فک رهن موکول به پرداخت و تأدیه کلیه بدهی قانونی مدیون و راهن خواهد بود.

۲. چنانچه مدیون تا انقضای مدت قرارداد (فرجه) در تأدیه  (ولو تا یکساعت ) تأخیر نماید کلیه طلب دائن و مرتهن حال گشته و دائنین حق دارند نسبت به تمامی دین مالک گردیده و آن را به نام خویش یا دیگری منتقل نمایند. و اگر ارزش روز خودرو در صورت تکاپو با دین بالاتر بود دائنین متعهد گردیدند الباقی آن را به صندوق دادگستری واریز نمایند.

۳. صیغه عقد رهن جاری شد و قبل از رد وجه و فک رهن مالک و راهن حق ندارد نسبت به مورد گرو و عین مرهونه در مقابل نقل و انتقال هیچگونه حقی از حقوق متصوره را ولو به صورت صلح و حقوق یا وکالت و نظایر آن به دیگران واگذار نماید و معامله کند. دائن و مرتهن می تواند نسبت به ششدانگ مورد رهن در صورت تأخیر مدیون در رابطه با پرداخت به شرط فوق الذکر(تاخیر در ایفای تعهد ولو یک ساعت از انقضای قرارداد)، الزام وی را به تنظیم سند رسمی به نام خویش و یا ثالث نمایند.

۴.در طول مدت قرارداد و پیش از ادای دین مدیون حق ندارد خودرو را از ید دائنین خارج نماید و یا تصرفی در آن نماید.

۵.چنانچه مدیون به هر بهانه ای بخواهد با مراجعه به مراجع حقوقی و کیفری و کلیه مراجع قانونی و انتظامی خودرو را از ید دائنیین خارج نماید، داینین می‌‌توانند با ارائه این مرقومه به مرجع ذی صلاح از دادن خودرو به مدیون استنکاف نمایند  و هر گونه دعوی را خاتمه دهند و هیچگونه خسارتی از این طریق به عمل ایشان احتساب نخواهد گردید.

۶.داین حق هرگونه شکایت جهت مطالبه خودرو را در مدت این قرارداد از خویش سلب و ساقط  نمود .

۷.وجه التزام این قرارداد در صورت عدم انجام تعهد تا انقضای قرارداد مبلغ دو برابر دین یعنی مبلغ ————- خواهد بود.

۸.پس از ایفای دین دائنین حق ندارند خودرو را پیش خود نگه دارند و باید تحویل دهند. و ید آنها در مدت قرارداد امانی خواهد بود.

۹.نشانی قراردادی این مرقومه محدوده ——-و نشانی مندرج در صدر قرارداد خواهد بود و طرفین عقد نمی توانند به استناد اقامتگاه خویش از مراجع قانونی و قضایی بومهن ایراد صلاحیت محلی نمایند.

طرفین این عقد در کمال عقل و اختیار در حضور شاهدین  مختاراً ، قاصدا، عاقلاً  اقرار به درک و فهم این مرقومه نمودند و مکلف به انجام مفاد آن گردیدند .

قرارداد  در دو صفحه و در سه نسخه برابر چاپ و پس از امضا و اثر انگشت تحویل طرفین عقد گردید.

امضای مدیون                                                                                   امضای داین اول

 

امضای داین دوم

 

شاهد

شاهد

دانلود قرارداد رهن خودرو PDF و Word

در زیر لینک دانلود قرارداد رهن خودرو به دو صورت PDF و Word رو برای شما قرار دادیم. شما میتونید با دانلود این قرارداد ها ( PDF پیشنهاد میشه ) و پرینت کردن اونها قرارداد خودتون رو تنظیم کنید.

دانلود قرارداد رهن خودرو PDF

دانلود قرارداد رهن خودرو Word

4.2/5 - (17 امتیاز)
اشتراک گذاری